A mai blogbejegyzésemben igyekszem összeszedni azokat a pontokat amelyekkel segítséget nyújthatok azzal kapcsolatban, hogy hogyan spórolhatunk a kiadványok tervezésének költségein.

Legtöbb esetben amikor egy cégvezető azzal a megkereséssel fordul hozzám, hogy kiadványt szeretne készíttetni, nem rendelkezik konkrét tervekkel ezt illetően. Ez önmagában nem probléma, viszont tisztáznia kell magában azt, hogy pontosan milyen kiadványra volna szüksége. Az nagyjából hogy épül fel, és körülbelül hogy nézzen ki.  Tudnia kell, hogy milyen kiadványt is szeretne valójában.

 

Ha nem vagyunk abban biztosak, hogy mit is várnánk egy kiadványtól, hogy is nézzen ki, vagy mit is tartalmazzon annak a leírása, akkor  a legjobb döntés, ha konzultálunk egy marketinges szakemberrel. Ő támogat bennünket majd abban, hogy a számunkra megfelelő tartalmat jelenítsük meg a vásárlóink, klienseink, vendégeink számára. 

 

Mikor keressünk meg egy grafikust? 

 

A legcélszerűbb akkor grafikushoz fordulnunk amikor már konkrét terveink vannak azt illetően, hogy pontosan mit is szeretnénk a kiadványunkban viszontlátni. Akkor forduljunk grafikushoz, amikor már kész szövegünk van. Ez az első dolog amivel akár jelentős összeget is spórolhatunk.

Mindig el szoktam mondani a megrendelőimnek, hogy a dizájnt a szöveghez mérten alakítjuk ki. Amennyiben változik a szöveg hossza, könnyen megborulhat az a dizájn amit előre kialakítottunk. Emiatt többletköltségekkel számolhat a megrendelő, hiszen a módosítások plusz időt és munkát igényelnek.

Javaslom tehát annak, aki szeretne spórolni a kiadványai tervezési költségein, hogy kész szöveggel és elképzeléssel álljon a grafikus elé. Ne menet közben legyen kitalálva a tartalom. Így egyszerűbb és gyorsabb a munkavégzés, nem lesz kapkodás és kisebb a hibázás lehetősége is.

 

Hogyan spórolhatunk még a kiadványainkon?

 

Amennyiben vannak meglévő fotók amiket használni tudunk a tervezés során azokat okvetlenül adjuk át a grafikusnak. Ő majd elmondja, hogy hogyan tud dolgozni ezekkel.

Személy szerint szoktam javasolni azokat az online platformokat is ahol jó minőségű, de ingyenes fotókat lehet letölteni és használni azokat a kiadványokban.

Jó képek meglétével tehát spórolni lehet a költségeken. A legjobb azonban, ha a saját fotósunk által készített képekkel tudunk dolgozni, hiszen ezek minden bizonnyal visszaadják azt a hangulatot, azt az érzést amelyet a vállalkozásunk tükröz.

 

Segíthetjük a grafikus munkáját, ha mutatunk neki mintákat a meglévő kiadványainból. Ezeknek az arculatát használni tudja az új anyagok tervezésénél is. Amennyiben rendelkezünk arculati kézikönyvvel azt mindenképp adjuk át neki. 

Ha teljesen új arculatot kell terveznie, akkor mutathatunk neki olyan hangulatú kiadványokat és képeket, amelyek elnyerik a tetszésünket és ebből kiindulva könnyebb dolga lesz a szakembernek, hogy olyan anyagot tervezzen ami nemcsak nekünk tetszik majd, hanem a megrendelőinknek, vásárlóinknak, vendégeinknek is.

 

Milyen legyen a szöveg amit elhelyezünk egy kiadványban?

 

A szöveg hossza mindenképpen kiadványtól függő kell hogy legyen. Rövidebb kiadványban rövid és tömör, lényegre törő szöveget jelenítsünk meg. Ezzel szemben a több mondandó esetén célszerű nagyobb terjedelmű kiadványt készíttetni.

Törekedjünk az átláthatóságra és marketing szempontból a fontos címek kiemelésére. A kiemelésekkel nemcsak tagoljuk a szöveget hanem végigvezetjük az olvasó tekintetét az egyes részeken. A grafikai szempontokat is figyelembe véve a helyes tagolással, nemcsak szellős, hanem sokkal esztétikusabb megjelenést is tudunk tervezni a kiadványnak.

 

Összességében elmondható tehát, hogy célszerű inkább többet foglalkoznunk az előkészületekkel mintsem azonnal a félkész munkát a grafikusnak átadni. Ahogy fentebb is írtam, különböző módosításokkal és variációkkal nemcsak időt hanem pénzt is veszíthetünk. A felkészültség és a tervezés, a kapkodás hiánya ez esetben az előnyünkre válhat.

 

 

Írta: Kapuvári Cintia

Kövess minket a Facebookon is!